- Aktører
- Arrangementer
-
Kurser
- OVERBLIK aug. 2022 - januar 2023 - Kurser, elevtilbud, netværksmøder mv.
- KURSUS: Lær at undervise undersøgelsesbaseret
- KURSUS - FFF undervisning og prøver
- KURSUS - Den lokale Energidag 22 - Central Glansager og Solparken Vollerup
- KURSUS: Engineering i Skolen 2022 - ENGINNERING DAY UGE 45
- KURSUS: Undersøgende arbejde i Matematik
- KURSUS: Modellering i matematik og naturfag
- Matematik & Naturfag - Fagudvalgsmøde, Spotkursus & kaffemøde
- Faglig opkvalificering i matematik med it
- Matematisk opmærksomhed i dagtilbud
- Matematisk opmærksomhed i Børnehaveklassen
-
Læringsforløb
- GRØN GENERATION UGE 43 - 45 - VAND - Vandets kredsløb
- SYDDANSK UNIVERSITET INGENIØR DAGSPRAKTIK
- EiS - Engineering i Undervisningen tilbud
- FUF - STEM FORLØB I NATURVIDENSKABSHUSET VED UNIVERSE
- Naturfagsmaraton 2023 - FINALE 31.03.23.
- GRØN GENERATION UGE 12 - 15 2023 - AFFALD
- KURSUS: Escapegames i matematik
- KURSUS: Matematikkens Dag 22 - Lokalt kursus
- Sjov med tal
- Matematiske undersøgelser på mellemtrinnet
- 2IMPREZS - ZEROskole - En mere klimavenlig og bæredygtig skolehverdag
- FÅ E.-Wattson PÅ BESØG
- 2imprezs - Daginstitutioner gør hverdagen mere bæredygtig
- MatematikOlympiade 2021
- Uv.materialer - emner med relation til Bæredygtig Udvikling
- Klassebesøg i Mogens Winther Observatoriet, AGS
- Fedtstoffer og sundhed, Sønderborg Statsskole
- Nyheder
-
Undervisningsmaterialer
- Energianlæg i Sønderborg
- Lån Micro:Bit
- Lån extra udstyr til Micro:bit
- Lån MakeyMakey klassesæt
- Book Bee- og Blue-bot klassesæt
- Book Energi- og Læringstrailer
- 6 hæfter til innovationsundervisning
- Sikkerheden Selv
- Verdensmål i Spil
- Verdensmål.nu - undervisningshæfter
- Ressourcekort
- Dagtilbud Verdensmål Lånekasse 1
- Dagtilbud Verdensmål Lånekasse 2
- Dagtilbud Verdensmål Lånekasse 3
- Dagtilbud Verdensmål Lånekasse 4
- Dagtilbud Verdensmål Lånekasse 5
- DE NATURFAGLIGE PRØVER - SE HER
- Find de skjulte skatte – bæredygtighed i alle fag
- GRUBLETEGNINGER - ET REDSKAB - UNDERSØGENDE TILGANG
- Grøn Læseplan
- Nye nationale on-line tilbud
Undervisningsmaterialer
GRUBLETEGNINGER - ET REDSKAB - UNDERSØGENDE TILGANG
Grubletegningerne vækker interesse og stimulerer til naturvidenskabeligt ræsonnement. Et redskab til at skabe naturfaglig forståelse og bearbejde hverdagsforståelser.
Målgruppe: Børnehavebørn til udskolingselever
Økonomi: Gratis
Indhold:
På grubletegningerne er nogle børn/unge samlet om et fænomen - noget, der undrer dem. De stiller spørgsmål og bruger deres hverdagsforestillinger til at forklare.
Grubletegninger er et godt udgangspunkt for en undersøgelse. Brug tegningen som oplæg og giv ikke svar eller forklaringer. Lad deltagerne undersøge først. Efter undersøgelsen kan deltagerne bedre forklare fænomenet/konceptet. Suppler med en videnskabelig forståelse/forklaring.
Sprogligt ændres hverdagsforståelser til en mere naturvidenskabelig konceptuel forståelse. Hvilket man kan høre i sprogbrugen.
Grubletegninger:
- Gør forestillinger og forståelse mere eksplicitte
- Illustrerer forskellige synsvinkler
- Stimulerer til argumentation og diskussion
- Fremmer deltagelse og engagement
- Hjælper med at formulere egne spørgsmål
- Kan danne udgangspunkt for elevernes egne undersøgelser
- Fremmer anvendelse af naturfaglige forklaringer i hverdagssituationer
- Fremmer sprogudvikling og forståelse
- Kan anvendes ved opsummering af et emne
BØRNEHAVEBØRN - LSUL har udgivet dette hæfte med anvendelsen af 15 grubletegninger af hverdagssituationer. Underøgelsesbaseret Læring: /media/1955/grubletegninger-didaktik-og-eksempler-de-yngste.pdf
INDSKOLING, MELLEMTRIN OG UDSKOLING - brug denne temaoversigt:
https://padlet.com/michael_stender/5py5ndp4np67ylab
Kontakt: Michael Stender, HoS, + 45 2790 0121 - Mise@Sonderborg.dk
Baggrund: Grubletegninger blev udviklet i 1992 i England af Brenda Keogh and Stuart Naylor under overskriften Concept Cartoons. Astra har indgået en kontrakt med udgiveren i England: Millgate House Education Ltd, om oversættelse til dansk og med rettigheder til fri brug i danske skoler. Se: https://astra.dk/unders%C3%B8gelse/grubletegninger
Verdensmål for Bæredygtig Udvikling:
Aktiviteten understøtter intentionerne med mål:
Vi skal sikre:
- Lige adgang til kvalitetsuddannelse og fremme mulighed for livslang læring.